Tre Gratis Råd til at Holde Fast i Dig Selv

“Jeg mister mig selv, når vi er sammen, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at holde fast i mig selv,” min klient ser fortvivlet på mig. Hun har gerne ville have et forhold længe, men nu, hvor hun har mødt en mand, der både er dejlig og kærlig, har hun svært ved ikke at blive irriteret på ham, fordi hun ikke længere føler at hun kan være sig selv, og hun begynder at fokusere på ting som hans alder, hans udseende og hans glæde som “problemer” istedet for at stå ved sig selv i forholdet.

Det er en problematik, der rammer mange af os, når vi indgår i nære relationer, og det kan være enormt svært at komme udenom det, for på den ene side vil vi gerne tosomheden, men på den anden er den svær at være i, fordi den betyder opgivelsen af individualiteten, i hvert fald for nogle.

Det er, i min optik, for letkøbt at forlange at man bare holder fast i sin individualitet og ikke smelter sammen på visse områder, for der er også en masse der taler for, at vi som mennesker gavnes og styrkes af samhørighed og tilknytning, og i visse tilfælde, for eksempel i den seksuelle akt, af følelsen af at smelte sammen med en anden.

Men når man begynder at slippe sig selv for at være i et forhold, er det en anden sag. Det afføder ofte enten depressive følelser, følelser af afmagt eller irritation og vrede. Følelsen af, at man lader sig nøjes med noget, fordi man ikke får sagt højt hvad man vil og har brug for, kan afføde en stærk indre reaktion og modstand mod partneren, der ofte ikke aner eller forstår hvad der sker.

Hvad Du Kan Gøre For at Holde Fast i Dig Selv

1: Se dig selv som ligeværdig og ligebyrdig med din partner. Det vil med andre ord sige, at du må have lige så stor respekt for dig selv og dit liv, som du har for din partner.

2: Ej dit Nej. Det er okay at sætte grænser for, hvor meget din partner skal bestemme hvornår I ses og hvad I skal lave. Selvom din partner har travlt og du kan sidde med følelsen af, at du er nødt til at sige ja, hver gang han eller hun har tid for at I ses, er det vigtigt at du siger Nej nogle gange og gør noget andet.

3: Mærk Dine Behov. Selvom det kan virke som det nemmeste at lade din partner tage styringen i jeres forhold, er det vigtigt at du også mærker hvad DU har brug for, så der opstår mere balance i forholdet.

Med ønsket om en kærlighedsfuld uge,
Christina

Reklamer

Om Christina Copty

psykoterapeut
Galleri | Dette indlæg blev udgivet i Parforhold og Ægteskab. Bogmærk permalinket.

Hvad synes du? Skriv gerne en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s