Dit nytårsforsæt – Dit 2012

20111229-210322.jpg

Hvad skal det handle om, året der kommer?

Skal du holde op med at ryge?

Smide fem kilo?

Starte på et nyt job?

Er det i 2012 du for alvor skal tage ansvaret for dit liv?

Som du sikkert ved, er det så som så med nytårsforsæt og gode hensigter – den med at holde op med at ryge holder indtil tømmermændene har lagt sig sidst på dagen d. 1 januar, den med de fem kilo ryger allerede om eftermiddagen d. 1 januar, hvor du står i kø med resten af den vestlige verden på McD, og de andre forsæt forsvinder enten i hverdagens glemsel eller fortrængning, fordi det viser sig at nytåret ikke på magisk vis, klokken midnat, udvisker nikotintrang, dovenskab og frygt, men at forsættet faktisk kræver noget af os – ikke kun lige nu, men også imorgen, dagen efter, dagen efter den og så videre.

Og alligevel tror vi på den magiske løsning – noget som de kulørte blades sikre januartal og gentagne artikler om “Sådan får du dit og dat i år” vidner om.

Men hvad kræves der egentlig for at et forsæt kan holdes?

For det første (og sidste) skal du tage ansvar – Jeg ved godt at det er en af mine yndlingspegefingre, men det er fordi det er det eneste der virker. Really, I kid you not – og så kan man nok så meget sige “jamen, jeg kan ikke holde op med at ryge, fordi min partner ryger mig lige op i hovedet”, eller “Jeg kan ikke tabe mig, fordi jeg har for travlt til at lave sund mad” – og det er da fint nok, hvis nytårs forsættet bare skal være tomme ord og endnu en grund til at banke dig selv oveni hovedet med at du igen igen igen fejlede.

Hvordan tager du så ansvaret for din beslutning anno 2012?

De tre veje til større ansvarlighed:

1: Undersøg din holdning

Er du bange for at skulle noget nyt? Hvis ja, hvad er du bange for? At det skal lykkes? At det ikke skal lykkes?

Er du opgivende på forhånd i forhold til det du gerne vil? Er det fordi du har prøvet det før uden succes? Er det fordi du ikke rigtigt orker? Tør?

Tror du det nye vil forandre dit liv for meget i forhold til dem omkring dig? Hvad gør det i forhold til dit ønske?

Når du undersøger din holdning, vil det blive klart for dig, hvad der er din største forhindring i forhold til at tage ansvar, for det er din holdning, der viser dine forbehold.

2: Undersøg de største faldgruber 

Ved du at det er svært at holde op med at ryge fordi din partner ikke vil holde op? At du ikke orker at lave salat til dig selv når resten af familien insisterer på pasta med kødsovs og ost?

Bliver det svært at være sammen med dem du kender, på den måde du kender det? Kan det skabe gnidninger i dine forhold, hvis du begynder at passe bedre på dig selv?

Når du ved, hvilke faldgruber der kan være for dit forsæt, kan du bedre forholde dig til dem på forhånd. Det er sådan, at jo bedre forberedte vi er, desto større er vores chance for at lykkes. Det er altså ikke nok at håbe på at troen gør det vi har brug for.

3: Vær tilstede – lige NU, så længe det kræves

Hvis vi ikke er tilstede i vores “nu”, uden at det skal lyde new age-y, så er det svært at få øje på, hvad vi egentlig foretager os. Prøv at tænke tilbage på dagen idag: Hvor meget lavede du per automatik? Og hvor meget tror du, at du slet ikke opdagede af dagen? Hvad tror du det betyder for dit liv?

To eksempler; et uden ansvar, et med ansvar:

Da jeg for en del år siden var gravid, havde jeg holdt så meget frikvarter, at jeg havde taget 23 kilo på – ikke just flatterende når jeg kun er en marsbar over halvanden meter høj – og jeg var da også dybt ulykkelig over det og ville gerne gøre noget ved det. Men holddaheltferie, jeg var et mareridt at være omkring, for det var da så synd for mig at jeg skulle gå igennem den slankekur helt og aldeles alene, så jeg sørgede for at gøre mig så meget til offer, at min (nu:eks)mand fik pålagt sig det fulde ansvar for mit liv, så HAN ikke måtte spise noget, der kunne få mig til at falde i, så HAN ikke måtte være for pæn, fordi det truede mit selvbillede og gjorde mig usikker, så HAN skulle være cheer leader for mine sørgelige løbeforsøg, så HAN skulle sørge for at lave mad til mig osv – Det var helt og aldeles forfærdeligt og vi havde det begge rædselsfuldt i det halve år det tog mig at slippe af med det værste af maven (og lårene og…)

For et par år siden fik jeg lavet en ablation og lovede mig selv efterfølgende, at jeg ville tage mit liv mere alvorligt – ikke som i “nu skal jeg kede mig resten af det”, men som i “Jeg vil gerne passe på min krop.” Det betød at jeg begyndte at løbe, jeg spiste sundere, dyrkede yoga hjemme på stuegulvet om aftenen, og jeg nød i den grad at mærke mit energiniveau stige, min selvtillid vokse i takt med at jeg kom i bedre form, og større glæde ved de gange jeg valgte at gå ud og give den gas. Jeg gjorde det hele alene, for jeg ville ikke gøre mig afhængig af andre og falde i “jeg kom ikke ud og løbe idag, fordi Jane var syg”-undskyldningerne. Det varede i et års tid, indtil jeg ramte en mur og glemte mig selv igen. Jeg forsvandt i noget dagligdags stress, tog et arbejde jeg ikke trivedes i med et skema, hvor jeg ikke for alvor kunne fortsætte min gode livsstil uden at det ville betyde at jeg skulle gå på kompromis med noget andet, der altid vil være vigtigere for mig: Nemlig tid med mit barn. Det har dog ikke betydet at jeg har givet op, det har blot betydet at jeg skal kigge på mine faldgruber, tage konsekvensen, turde prioritere og igen være tilstede i mit nu -for min holdning er klar: jeg kan godt, når jeg tager ansvar.
Held og lykke med dit forsæt og indtil det træder i kraft d. 1. januar: Ha’ et brag af en nytårsaften

Kærlige nytårshilsener,

Christina Copty

Reklamer

Om Christina Copty

psykoterapeut
Galleri | Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Hvad synes du? Skriv gerne en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s