It takes two to tango…

…but only one to “break” dance.

Jeg er lige blevet interviewet til ekstrabladet.dk om skilsmisser, og kom i den forbindelse igen til at tænke på, at det kræver to til at få et forhold til at fungere, men kun én til at få det til at gå i stykker.

Det giver stof til eftertanke, fordi vi har et stort, personligt ansvar for at være i vores forhold, men nogle gange er det vores partner, der sætter dagsordenen, og det eneste vi kan gøre, er at forholde os til den, uden indflydelse på beslutningerne.

Det er ofte det, der sker, når den ene ikke længere vil være i et forhold og gør det forbi. Så sidder vi ofte der, med rumpetten i vandskorpen og kan ikke finde ud af, hvad der er op og ned. Det kan være en meget rystende oplevelse.

I den situation er der mange der bliver urolige, frustrerede og fortvivlede, for de kan ikke holde ud at de ikke har noget at skulle have sagt ift. at deres liv er forandret for bestandigt, og ofte fører det følelsen af værdiløshed med sig, fordi man oplever at blive kasseret.

Men det behøver ikke at være sådan. Du er ligeså ansvarlig overfor dig selv som du er overfor dit parforhold, og det betyder at du må stille dit fokus skarpt på dig selv istedet.

Sæt en grænse for hvor meget du vil tænke i “skyld”

Ofte ender vi med at have et voldsomt tankemylder om, hvem der sagde hvad og hvornår. Det er en naturlig del af det at nå til forståelse af situationen, men hvis det istedet bliver til et tankemylder, der mest af alt bærer præg af at pålægge skyld, holder du dit fokus på din ekspartner istedet for dig selv. Sæt derfor en grænse for hvor meget tid du vil bruge på at tænke i skyldsspørgsmål, og læg så mærke til forskellen når du holder op. Ofte vil du opleve et markant skift i hvordan du har det, så snart du stopper med at uddelegere skyld.

Stop dine indre skænderier

Det samme gælder når der er tale om de indre skænderier. Mange af os kender følelsen af at være optagede af at gå rundt og skændes videre med eksen indvendigt og udover at det selvfølgelig er fuldstændig nytteløst, er det samtidig ikke godt for kroppen, fordi den reagerer ved at udsende de samme stresshormoner, som hvis du havde skænderiet i virkeligheden. Så for din egen sundheds skyld må du stoppe op, når du mærker jeres stemmer indeni begynde at tage over og istedet slippe dem og lade dem ligge i fortiden, hvor de nu hører til.

Ret opmærksomheden mod dit “nu”

Folk, der har stikket plugget ind i den spirituelle verden er ofte meget obs på at leve i nuet – og der er noget om snakken. Hvis du går rundt og fortaber dig i tanker, minder og sorg, er det vigtigt at se dig om og observere hvad du ser, og hvad du gør – endda også hvordan du gør det. Der er mange der tror at de skal ud og opfinde den dybe tallerken forfra og udleve de vilde drømme – og det er ganske fint hvis du har en masse af den slags, der bare ligger og venter – men hvis du istedet sidder og er lidt modløs og har glemt dine drømme og har svært ved at mærke, hvad du har behov for, er det rigeligt at rette blikket mod det, du rent faktisk foretager dig, og så gøre det med hele din opmærksomhed. Jeg har personligt vasket op med så meget opmærksomhed, at jeg var fuldstændig opslugt af ren og skær “væren”.

Vær kærlig mod dig selv

Dette er ofte en følelse, der er svær at finde frem, når vi oplever os kasseret. Det kan være rigtig svært at tro på, at du finder en ny, at du kan blive elsket, selv kan elske, og opleve lykke igen. Det kan du. Men hvis du har svært ved at tro på det, er det måske fordi du sidder fast i skyldfølelse og fortrydelse i stil med: “Hvis jeg bare havde været bedre”, “Gid jeg aldrig havde smidt den tallerken efter ham/hende”, “Jeg skulle aldrig have været utro” osv. Det er godt at tage ansvar for dine handlinger og lære af det, du har været igennem, men det er ligeså vigtigt at realitetstjekke din måde at tænke på og se på, om du er fair overfor dig selv, eller om din grundpræmis bygger på en ukærlig indstilling overfor dig selv. 

Har du andre gode råd til at komme igennem et forlist forhold på, så skriv endelig en kommentar så andre kan få glæde af dine erfaringer.

Jeg ønsker dig en kærlig uge

Reklamer

Om Christina Copty

psykoterapeut
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Hvad synes du? Skriv gerne en kommentar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s